De invloed van voeding op de huid

Nog altijd zijn er heel veel mensen, ook op latere leeftijd, die last hebben van een onregelmatige huid en/of acné. Voeding is hiervan een grote factor waarmee jij de touwtjes in handen kan nemen. Zo heb ik door mijn orthomoleculaire opleiding hierover veel geleerd en deed ik afgelopen tijd veel kennis op door eigen onderzoek naar voeding in relatie met de huid.

Ik ben geen expert

Als allereerst wil ik aangeven dat ik zelf geen huidexpert ben. Ik deel puur alleen mijn kennis wat betreft voeding en eigen ervaring op het gebied van huidproblemen. Daarnaast KAN voeding één van de factoren zijn. Mocht je na het lezen van deze blog aanpassingen maken in je voeding, kun je niet gelijk verwachten dat het ‘probleem’ verdwijnt (kan ook wel), maar houd dit even in het achterhoofd. Het is een eerste stap een mogelijke oorzaak aan te pakken. Kijk eerst goed waar mogelijke klachten überhaupt bij jou vandaan zouden kunnen komen. Een specialist inschakelen is dan ook zeker niet overbodig. Ook kan een EMB bloedtest veel inzicht geven over waar deze klachten mogelijk vandaan komen. Denk aan schimmelbelasting, overmatige afvalstoffen, aanwezige parasiet, slechte vertering etc. Ik behandel dagelijks veel huidproblemen in mijn praktijk.

Voedingstips voor de (acné) gevoelige huid

Het beste is om zoveel mogelijk producten te eten die anti-inflammatoir zijn. Dit wil zeggen; ontstekingsremmend. Acne is namelijk een ontsteking.

Algemene voedings-/leefstijltips:

  • De-stress & ontspan. Belangrijk voor hormonen, mind en algemene gezondheid
  • Eet voldoende vitaminen (met name vitamine C) en mineralen (met name zink). Vitamine C helpt het immuunsysteem versterken en heeft een goede werking op de huid. Zink zorgt voor een beter herstel. Dus ook het hertstel van de huid na onzuiverheden of acne.
  • Voeding rijk aan antioxidanten (helpt vrije radicalen te verwijderen uit het lichaam): groene groentes, bevat chlorofyl en is ontstekingsremmend. Fruit, met name blauwe bessen en eigenlijk al het fruit dat afgeeft aan de handen. Zo kun je herkennen welke fruit/groenten rijk zijn aan antioxidanten. Te denken aan onder andere ook bietjes.
  • Het gebruik van ontstekingsremmende kruiden: kurkuma, maar ook appelazijn is een hele goede die meerdere functies heeft en ontstekingen helpt voorkomen.
  • Vermijd geraffineerd voedsel zoals bloem, witte pasta en suiker. Dit is juist ontstekingsbevorderend. Ook te denken aan rood vlees wat meer dan 4 keer in de week wordt gegeten en alcohol.
  • Zorg voor voldoende EPA & DHA (omega 3 vetzuren): vette vis (haring, paling, zalm, makreel, sardientjes), lijnzaad(olie), hennepzaad, walnoten en eventueel visolie capsules (het liefst in combinatie met vitamine E). Ook dit werkt anti-inflammatoir en zorgt voor een stevigere huid.
  • Verminder of verwijder koemelk. Dit bevat IGF-1 (insulin growth factor) wat ontsteking en groei bevorderd.


Hormonen

Als tweede zijn hormonen heel erg van belang. Om deze in een goede balans te krijgen zijn er een aantal dingen die je op het gebied van voeding/leefstijl kunt doen:

  • Gebruik maken van biologische producten (met name biologisch vlees/vis)
  • Gebruik van chemicaliën, onnodige toevoegingen (uit bijvoorbeeld verzorgingsproducten) verminderen/verwijderen
  • Zorgen dat de energie-inname in balans is (niet (te)veel en niet (te) weinig voeding). Ook dat levert stress voor het lichaam
  • Voldoende nachtrust (minimaal 7-8 uur slaap)
  • Beperk de inname van sojaproducten
  • Het gebruik van anticonceptie zoals de pil

Zo zijn er natuurlijk nog meer punten op het gebied van hormonen, maar dit is even een beknopte samenvatting. Ik weet zeker dat als je bovenstaande punten toepast, de huid (en gelijk ook de gezondheid) hier positieve effecten van ervaart.  Ook supplementen kunnen hierin een grote rol spelen. Neem even contact op als je hierover persoonlijk advies wilt ontvangen of kijk even in de webshop

Scroll naar top

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en kortingen

En ontvang direct 2 gratis kennismodules

Deze site maakt gebruik van cookies voor het optimaliseren van de ervaring.