VARIATIE & DARMGEZONDHEID

 Deze is voor jou als jij de darmgezondheid wilt optimaliseren!

Waarom variatie?

We horen het wel vaker, zoveel mogelijk variëren want dat is gezond. Maar waarom? Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat ieder product zijn eigen specifieke voedingswaarde bevat. Dit betekend dat wanneer je varieert, jij een zo breed mogelijk pakket van alle voedingswaarde binnen zal krijgen.

Het voorkomt tekorten die op den duur verschillende gezondheidsklachten kunnen veroorzaken. Een goede tip hierbij is om zoveel mogelijk verschillende kleuren te gebruiken op je bord. Iedere kleur groenten of fruit bevat namelijk verschillende essentiële vitaminen & mineralen die net zo belangrijk zijn als onze macronutriënten (koolhydraten, vetten & eiwitten). Wissel dus vooral in groenten en fruit.

Het kan hierbij ook helpen om met het seizoen mee te eten. Zo wissel je automatisch van keuzes, denk je aan het milieu en ben je vaak ook minder centjes kwijt.

Goed, dat even algemeen.. Wat heeft dit te maken met onze darmen?

Niet alleen om smaak (vanaf een jonge leeftijd) te ontwikkelen, ook om het voedingspatroon leuk te houden en letterlijk een gezonde darmflora te creëren. 

De darmflora

De darmflora bevat verschillende darmbacteriën welke uit ‘goede’ & ‘slechte’ bestaan. Dit is volkomen normaal. Wel wil je dit in balans houden. Raakt het uit balans (door bijv. stress, verkeerde voeding, eenzijdig eetpatroon etc.), dan kunnen onder andere darmklachten ontstaan als gevolg van een slechte vertering. Een goede darmflora helpt namelijk voeding te verteren & voedingsstoffen op te nemen. Wanneer jij voeding goed opneemt, kun je ook alle profijt uit je (gezonde) voeding halen. Energie, vitamines en mineralen worden hierdoor veel beter gebruikt waardoor het risico op tekorten en disfuncties kleiner wordt.

Zorg dus voor voldoende variatie in het eetpatroon omdat ieder product zijn eigen specifieke waardes hebben. Een verscheidenheid aan darmbacteriën houd het lichaam indirect gezond en voorkomt klachten. Een onderschatte tool die ontzettend veel kan doen voor het lichaam.

Waar moet je op letten?

Ben je dit niet gewend? Begin langzaam meer producten toe te voegen. Zorg voornamelijk dat de groenten goed gebakken of gekookt zijn. Rauwe groenten zijn voor vele mensen met gevoelige darmen niet aan te raden. Dit komt door de cellulose die rauwe groenten bevatten. Dit is erg moeilijk af te breken en dus een extra belasting op je vertering. Bij koken, bakken of stomen breekt de cellulose al af.

Verloren vitamines & mineralen?

En ja, het klopt dat hierdoor wat meer vitaminen & mineralen verloren gaan, maar in sommige gevallen (bij gezondheidsklachten), moet je overwegingen maken met wat voor jou lichaam het beste werkt. Als je namelijk rauwe groenten niet goed verteerd, neem je hier ook weinig van op. Zonde! Vandaar dat vertering in dit geval altijd ‘voorrang’ krijgt. Wanneer onderliggend de darmen zijn verbeterd, zal je zien dat dit later weer veel beter te verdragen is.

Wil je meer en specifiek aan de slag die darmgezondheid te verbeteren? Gebruik dan mijn S.O.S. Darmklachten E-book.

Klik hier om te bestellen.

Succes!

Liefs, Yvonne

Scroll naar top

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en kortingen

En ontvang direct 2 gratis kennismodules

Deze site maakt gebruik van cookies voor het optimaliseren van de ervaring.