Hoe herken je een Magnesium tekort?

Allereerst, wat doet magnesium? Magnesium is verantwoordelijk voor meer dan 300 enzymprocessen in het lichaam. Te denken aan de eiwitsynthese, vertering, neurologische systemen etc. Bijna elk systeem in het lichaam heeft magnesium nodig om te kunnen functioneren. Dit maakt het mineraal zo essentieel in het lichaam en verklaard ook waarom een tekort snel uiteenlopende klachten veroorzaakt.

Hoe komt het dat veel mensen last hebben van een magnesium tekort? Hiervoor zijn een aantal redenen te geven. Ten eerste is dit mede te danken aan onze bodem die hedendaags minder rijk is aan magnesium. Hierdoor krijgen ook dieren via voeding minder magnesium binnen, wat er automatisch ook voor zorgt dat ons eten minder van dit essentiële mineraal bevat. Daarnaast bevat ons water fluoride en chloor. Dit zorgt ervoor dat magnesium uit bijvoorbeeld voeding gebonden wordt. Er is dus minder opneembare magnesium beschikbaar. Ook kan een overmaat aan koolhydraten in het voedingspatroon zorgen dat minder magnesium wordt opgenomen doordat hoge insuline levels in het lichaam ontstaan. 

Welke voornaamste gevolgen kunnen ontstaan bij een magnesium tekort?

1.       Stijve spieren en krampen

Wanneer te weinig magnesium aanwezig is kunnen andere mineralen hun werk niet goed doen. Tevens worden deze mineralen extra verbruikt omdat het lichaam het tekort probeert te compenseren. Hierdoor kunnen op den duur ook andere mineraaltekorten ontstaan. Dit verklaard mede een slecht herstel van de spieren. Oftewel, de homeostase van het lichaam wordt in de war geschopt. Mineralen zorgen normaal dat spier contractie mogelijk is. Dit is de reden dat stijfheid, slecht herstel en krampen kunnen ontstaan.

2.       Slapeloosheid

Heb jij problemen met inslapen of doorslapen? Dan is magnesium mogelijk het probleem. Magnesium is van belang voor het parasympatisch neurologisch systeem wat ons helpt te kalmeren. Bij een tekort aan magnesium ben je minder in staat rust in het lichaam te creëren. Automatisch heeft dit invloed op de kwaliteit van slaap. Daarnaast zal de productie van melatonine (de stof die ervoor zorgt dat jij in slaap valt) tekort schieten. Het gehele slaap-waak ritme wordt daardoor verstoord.

3.       Angst en stress

Magnesium heeft invloed op de werking van GABA, dit is een neurotransmitter. Ook GABA is verantwoordelijk voor rust, kalmte en stressbestendigheid van ons lichaam.  

Als jij (chronisch stress ervaart, kan het zijn dat een tekort aan magnesium de oorzaak is. Magnesium helpt cortisol levels (stresshormoon) stabiel te houden. Bij een tekort kan een onnodige aanmaak van cortisol ontstaan doordat de hypothalamus in de hersenen wordt geactiveerd. Het systeem dat onder andere verantwoordelijk is voor de activatie van cortisol. Andersom zorgt magnesium dus voor een relax en ontspannen gevoel.

Hoe kun je een tekort testen?

Een tekort kun je testen door middel van een bloedtest. Ook de EMB bloedtest die ik afneem geeft aan of jij een tekort zou hebben. Ook kun je een goed opneembaar magnesium supplement slikken en kijken of je klachten verdwijnen. Magnesium is één van de meest gebruikte basissupplementen die een grote rol speelt in gezondheid. Met name sporters hebben een hogere behoefte, maar dus ook mensen met (veel) stress.

1 reactie op “Hoe herken je een Magnesium tekort?”

  1. Pingback: DE FUNCTIE VAN MAGNESIUM COMPLEX | Yvonne van Haastregt

Reacties zijn uitgeschakeld.

Scroll naar top

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en kortingen

En ontvang direct 2 gratis kennismodules

Deze site maakt gebruik van cookies voor het optimaliseren van de ervaring.