Vitamine D en de connectie met hormonen

Waarom vitamine D zo ontzettend belangrijk is..

Een ander supplement welke je naast magnesium met betrekking tot hormonen niet wilt vergeten, is vitamine D3! Dit supplement is momenteel (in de wintermaanden) voor iedereen een must. Ook wanneer je geen klachten ervaart. Het lichaam is namelijk niet in staat deze essentiële vitamine voldoende op te nemen in de winter. Eigenlijk is vitamine D geen vitamine, maar een hormoon. Vitamines kunnen namelijk niet zelf door het lichaam worden aangemaakt. Hormonen wel. Vitamine D is de bouwsteen voor een belangrijk hormoon; calcitriol. Dit hormoon is onderdeel van de steroïde hormonen waaronder oestrogeen, progesteron, testosteron en cortisol vallen.

Waarom belangrijk?

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden, een goede spierwerking, werking van het zenuwstelsel en dus ter ondersteuning van hormonen. Het bevorderd de opname van mineralen zoals calcium en fosfor en is daarnaast groot onderdeel voor een sterk immuunsysteem. Onmisbaar voor de algehele gezondheid!

Hoe komen we aan voldoende vitamine D?

Normaal gesproken maken we dit grotendeels aan door de zon (UV-B straling). Middels de huid maken we vitamine D aan en het is daarom belangrijk minimaal een half uur per dag (onbedekt zonder zonnebril en zonnebrand) de zon in te gaan tussen 11:00 en 15:00. Na dit half uur kun je eventueel insmeren en jezelf beschermen. Daarnaast is het ook aanwezig in vette vis (zalm, haring, paling, sardientjes), eieren,  roomboter, bak- en braad, etc. maar dit is helaas onvoldoende om ons lichaam te ondersteunen. Vandaar dat suppletie altijd is aan te raden. Belangrijk om goed naar de waarde & kwaliteit van een supplement te kijken. Vitamine D3 is aan te raden i.c.m. K2 omdat dit de opname van D3 versterkt. Daarnaast wordt een vloeibare vorm sneller opgenomen. Ik gebruik en adviseer zelf deze.

Symptomen voor een vitamine D tekort?

Je kunt een tekort aan de volgende symptomen herkennen:

  • Vermoeidheid / lusteloosheid
  • Verzakt immuunsysteem
  • Pijn aan gewrichten en spierpijn
  • Spierzwakte
  • Depressieve gevoelens
  • Angstaanvallen
  • Spiertrillingen of spierspanning
  • Bloedend tandvlees
  • Grote kans op botbreuken

Tevens staat een tekort ook in verband met meer en pijnlijke menstruatieklachten (PMS klachten), PCOS en de rijping en ontwikkeling van het follikel. Een Pro-hormoon en dus ook zeer aan te raden bij de menstruatiecyclus. Uit onderzoek is ook gebleken dat het kan bijdragen bij acné, eczeem en insulineresistentie.

Mijn advies

Ik raad voor iedereen als basis aan; 2-3 druppels in de ochtend. Tenzij anders geadviseerd met mogelijk aanwezige klachten. Je kunt het hier via mijn webshop bestellen en net zoals de magnesium is deze NU met GRATIS verzending. Gebruik de code ‘GRATISVERZENDING’.

*Geldig op magnesium (alle varianten) & vitamine D3 druppels. Vandaag voor 16:00 besteld is morgen in huis! 

Ik hoop dat ik je hiermee weer wat informatie heb kunnen bijleren. Mocht je vragen hebben hierover, laat het mij weten!

Liefs, Yvonne

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top

Blijf op de hoogte van alle nieuwtjes en kortingen

En ontvang direct 2 gratis kennismodules

Deze site maakt gebruik van cookies voor het optimaliseren van de ervaring.